Ontwikkeltraject-Aios
Ik ben gespecialiseerd in het begeleiden van aios en hun opleiders. Hiervoor heb ik samen met collega-coaches en opleiders een uniek ontwikkeltraject samengesteld waarmee we al bijna 10 jaar ervaring hebben opgedaan. Het traject geeft de aios handvatten om hun welzijn te behouden en/of te verbeteren. Ze zijn hierdoor goed voorbereid op het werken als specialist en hebben minder kans op uitval.
Binnen dit Ontwikkeltraject werk ik samen met collega-coach Anouk Bogers van Bogers Procesbegeleiding.
—
Wetenschappelijke inbedding Van het O-Aios:
In 2015 is promotie-onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de voorloper van dit programma: het Ontwikkeltraject Jonge Dierenartsen.
Het Ontwikkeltraject-Aios vindt zijn oorsprong bij een programma voor jonge dierenartsen dat wij 15 jaar geleden startten. Onder beginnende dierenartsen was destijds veel uitval omdat de persoonlijke kant van het vak hen zwaar viel. Inhoudelijk hadden ze veel geleerd in hun opleiding, maar het viel hen zwaar om stevig en evenwichtig hun vak als dierenarts uit te oefenen. Het doel van het traject was om hen hierin te ondersteunen.
Ongeveer 10 jaar geleden is vanuit dit traject een vertaalslag gemaakt voor aios Kindergeneeskunde van het Spaarne Ziekenhuis en de VU. Inmiddels is het O-AIOS een vast onderdeel van de opleiding Kindergeneeskunde en Radiotherapie in het A-UMC en wordt het programma in het Spaarne Gasthuis aangeboden aan alle AIOS die een jaar of langer in dat ziekenhuis verblijven.
Regelmatige evaluaties geven een hoge mate van tevredenheid aan van de aios en hun opleiders. Daarnaast leveren ze steeds weer input voor verdere verbetering en aanvulling.
Met het traject willen we de duurzame inzetbaarheid van aios tijdens hun opleiding tot specialist stimuleren (korte termijn). De opgedane inzichten en kennis, en het gecreëerde zelfbewustzijn zorgen bovendien dat de aios goed voorbereid zijn op het werken als specialist (langere termijn). Hierdoor vermindert de kans op uitval.
Het ontwikkeltraject leert aios hun welzijn te behouden en te verbeteren. Meestal richt de aandacht zich hierbij op interne en externe factoren die het welzijn in de weg zitten. Wij willen juist met de aios ook kijken naar de mogelijkheden om eigen energiebronnen te stimuleren. Voor deze strategie zijn kennis over individuele talenten en ontwikkelbaarheid van competenties van belang. Daarnaast is een goed opleidingsklimaat om hierover te spreken een voorwaarde. Opleiders worden om die reden nadrukkelijk betrokken bij dit traject.
Hoe ziet het Ontwikkeltraject-Aios eruit?
- Introductiebijeenkomst met aios, opleiders en coaches
- Talent-Motivatie-Analyse (TMA)
- Specifiek ontwikkelde 360°-feedback op 10 gekozen competenties
- Bespreken van rapportages TMA en 360°-feedback met coach
- Gesprek met aios, opleider en coach, om inzichten uit de analyses en het eerste gesprek te integreren in de opleiding
- Twee supervisie-bijeenkomsten in groepen van 3-4 aios.
- Zes begeleide intervisie-bijeenkomsten, waarbij de groep wordt opgeleid tot zelfstandige intervisiegroep
Opleiders spelen een belangrijke rol in ons traject. Zij zorgen voor een voedingsbodem om het geleerde in de praktijk te brengen. Om hen hierin te ondersteunen hebben we een aantal activiteiten voorhanden.
Workshop
Iedere opleider die betrokken is bij het Ontwikkeltraject-Aios volgt deze workshop. Wij geloven namelijk dat de opgedane zelfkennis van de aios gedurende het traject (en daarna) het meest effectief wordt benut als ook de opleider daar een rol in vervult. In deze workshop nemen we samen het programma van het traject door en zoomen we in op onderdelen daarvan.
De praktijk leert dat met name de Talenten Motivatie Analyse een opleiding lang gebruikt kan worden voor ontwikkeldoelen van de aios. Het is daarom belangrijk dat de opleider de basis van de TMA begrijpt en hierover zelf met de AIOS op een ontwikkelingsgerichte manier in gesprek kan gaan. Hieraan wordt dan ook uitgebreid aandacht besteed tijdens de workshop.
TMA en 360°-feedback
Wij adviseren opleiders zelf ook een TMA te maken en te bespreken met de coach, en eventueel ook een 360°-feedback. Dit verrijkt zonder meer hun bijdrage in het gezamenlijke gesprek met de aios en de coach, en ook in de latere gesprekken met de aios. De ervaring leert dat aios dit zeer waarderen.